L'avenc de Son Muletó serà respectat. |
ARCA ha presentat una sèrie d'al·legacions contra el projecte de
desdoblament de la carretera de Llucmajor a Campos. Aquest nou traçat
de desdoblament de la carretera Ma-19 que uneix les dues localitats
de la comarca del Migjorn, suposarà una gran ocupació i destrucció
de territori.
Aquesta és la segona vegada que ARCA presenta al·legacions a aquest
projecte, primer a l'abril de 2014 i ara una altra vegada, tot i que
s'ha intentat disminuir l'impacte territorial, encara així serà una
infraestructura que consumirà bastant de territori.
El projecte d'aquesta infraestructura viària té en compte una sèrie
d'elements culturals que es poden veure afectats en el trancurs de
les obres. La Direcció Insular de Patrimoni Hisòric ha emès un
informe on té en compte una sèrie d'elements culturals, però
alguns d'altres no s'han contemplat al projecte i d'aquí la base de
les nostres al·legacions.
Trasllat de la
barraca de Son Isern (Llucmajor)
L'informe
tècnic de la Direcció Insular de Patrimoni demana el trasllat de la
barraca de Son Isern, element catalogat i de gran importància des
del punt de vista etnològic. ARCA
veu adeqüada i encertada aquesta actuació d'urgència, sempre que
es duguin a terme les passes i les actuacions correctes en materia de
conservació i preservació de béns culturals.
Respecte
als sistemes hidràulics a Son Muletó (Llucmajor)
Ens preocupa com pot quedar afectat el camí de Son Gabriela |
ARCA
a l'any 2014, trobava imcomprensible que es no es fes servir el tram
existent de l'antiga carreterera que unia Llucmajor amb Campos com a
via de servei. Pel contrari, el projecte contemplava anar-se'n més
cap a la dreta, el que significaria invadir la finca de Son Muletó,
on a la seva entrada hi ha una interessant canalització antiga
d'aigua que finalment aquest nou projecte respectarà.
L'anterior
projete, tampoc tenia en compte l'avenc de Son Muletó, el qual
quedava entre l'autopista i la via servei, fet que provocaria la
destrucció d'una galeria subterrània, de possiblement de factura
islàmica i que serveix com a sistema de drenatge i que avoca les
aigües de pluja a l'interior de l'avenc, que presenta una
profunditat de 4 metres aproximadament. Finalment a aquest nou
projecte es respectarà.
Sortida
de Son Gabriela (Llucmajor)
Barraca de curucull a la sortida de Son Gabriela, ens preocupa que no surti reflexada al projecte. |
Aquesta
sortida suposarà un greu impacte paisatgístic i mediambiental. El
trànsit rodat d'aquest camí rural i d'altres del voltant, no
justifica aquesta infraestructura totalment desproporcionada, que no
farà més que alterar aquest entorn rural.
La
parcel·la 667, al costat del camí de Son Gabriela és un camp de
conreu actiu amb d'ametllers joves. Si es projecta la sortida de Son
Gabriela aquesta finca deixa de tenir sentit i la imatge del camp de
Mallorca, imatge turística i promocional de la nostra terra queda
sustituïda per nous vials i una rotonda. ARCA pensa que no és el
lloc més adient per dur a terme aquesta sortida pel seu impacte i
dany al paisatge rural.
Pont metàl·lic de l'antiga línea ferroviària, element a conservar. |
A
l'altre costat de la carretera projecten una sortida que esperem no
afecti a altres elements culturals com ara una caseta de pedra, una
barraca amb volta de canó i el pont metàl·lic, element que forma
part de la línea ferroviària de Santanyí, construïda a l'any 1917
i que actualment és un element únic en aquesta contrada, a l'igual
que el tram del recorregut de més de 300 metres que encara es
conserva. ARCA considera primordial preservar aquest pont i el tram
de l'antiga línea ferroviària com a testimoni d'una època.
Safareig
i cova subterrània (Campos)
Cova de Can Verdera, serà preservada. |
L'informa
de Patrimoni Històric parla taxativament que un safareig de grans
proporcions que es pot veure afectat per les obres, s'ha de conservar
“in situ” i per aquest motiu la via es veurà lleugerament
desviada. El nou projecte també ha tengut en compte una cova
subterrània, anomenada de Can Verdera, que es troba a menys de 100
metres del jaciment. Els indicis podrien parlar d'una cova
prehistòrica, però cal dir que aquesta ha sofert moltes alteracions
contemporàneas a l'interior, on hi ha una cisterna, xemeneia, una
pica i unes menjadores per a animals. Hi ha la següent inscripció
“B 1936 PV” al cos inferior de la cisterna ens fa pensar que
pogués haver servit com a refugi de la Guerra Civil (1936-1939).
ARCA considera molt important protegir-la i catalogar-la, degut a que
el projecte de la nova carretera pot afectar al seu estat de
conservació. És important delimitar el seu espai i deixar un grau
de protecció, perquè la carretera o qualsevol altra
infraestructura, no li puguin fer malbé.
Bassa
de Son Sala (Campos)
Bassa de Son Sala, serà preservada. |
Per
últim, devora la segona sortida d'aquesta autopista hi ha una antiga
bassa destapada que servia com a lloc d'abeurador per als animals, la
qual si s'ha tengut en compte al projecte. Aquest tipus de restes
tenen una protecció mediambiental a nivell europeu, llavors és
important que el projecte reconegui el valor cultural i ecològic
d'aquest element.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada