Can
Bibiloni, en el carrer d'Aragó: Un edifici importantíssim per a
l'Eixample de Palma. Un vestigi del seu passat industrial
Obra
destruïda de Gaspar Bennàzar n’hi ha molta; la darrera, El Pont
des Tren. Ara es vol destruir Can Bibiloni
De manera incomprensible, i
malgrat els esforços que ARCA ve desenvolupant des de fa ja dues
legislatures, no es vol conservar ni tan sols la façana d’aquest
immoble singular.
Si finalment es concedís la
demolició de Can Bibiloni, se consumaria una pàgina més en contra
del patrimoni del S. XX, sempre maltractat i fins i tot ara mateix.
La darrera destrucció d’una
obra de Bennàzar va ser el Pont des Tren. Davant la indignació de
la ciutadania.
Des d’ARCA pensam que la
ciutadania pot reviure la mateixa sensació d'indignació si es
destrueix Can Bibiloni.
ARCA demana
a l’Ajuntament de Palma i als tècnics de Patrimoni que també
tenen el seu paper en aquesta decisió, sensibilitat real cap al
patrimoni, especialment cap al més humil i per tant més en perill.
Que
reconsiderin la seva postura, pel bé de l'Eixample i de la Ciutat
L'Eixample de
Palma. Una zona que ha patit el maltractament, degut a l'urbanisme
excesiu i a les poques eines de protecció que s'han aplicat. És una
zona que encara, no ha rebut el reconeixement històric i cultural
que es mereix, i només es recordada per destruir els seus encants
arquitectònics, estam ben arreglats.
Descripció
de Can Bibiloni: un vestigi industrial de primera magnitud
L’edifici de
Automóviles Bibiloni
és de 1928 i combina elements clàssics amb altres que recorden
l'estètica maquinista. Ens hem de situar en l'època, per comprendre
l'entusiasme que provocà el futurisme i el maquinisme. El carrer
d'Aragó és un dels millors exemples de l’eixample ciutadà,
sorgit després de la demolició de les murades: no ens ha de
sorprendre que en aquest carrer s'establís el local d'Automóviles
Bibiloni que, des de 1928 ocupa un lloc de
privilegi en aquest carrer.
El conjunt
integra diversos espais: a la planta baixa, mirant al carrer d'Aragó,
es troba la botiga; damunt hi havia l'habitatge dels propietaris i,
en profunditat es desenvolupa un ampli garatge.
La façana té
molta gràcia, perquè juga amb elements clàssics i moderns,
representa l'estètica maquinista de principis del s. XX. Els
elements més tradicionals són el frontó, que remata l'edifici on
es llegeix la data de construcció (1928) i els relleus que
sobresurten i que segueixen el model grec. El mateix es pot dir dels
permòdols (mènsules) i motllures amb motius en espiral que ens
recorden les decoracions dels mobles de l'època.
Errada
al planetjament, no subsanat mai
Per una errada al planetjament
de 1994, no va ser inclosa la protecció del que queda de Can
Bibiloni: Les façanes principal i lateral i l'habitatge superior.
Les cotxeres varen ser esbucades fa uns anys i els solars ja han
estat construïts.
Aquesta errada que arrossegam
des de 1994, no s’ha volgut subsanar en tots aquests anys. I ara el
perill és imminent.
ARCA DIU: ATUREM LA DESTRUCCIÓ
DE CAN BIBILONI
1 comentari:
No es poden recollir firmes per aturar el procés?? l'edifici està catalogat, o es BIC? es una llàstima que s'esborrin ses petjades del passat mallorquí, i més, s'ha de tenir en compte que la bellesa arquitèctonica del centre resideix en la convivencia entre l'antiguitat i la modernitat.
A mi personalment aquest edifici sempre m'ha cridat l'atenció, i mai m'haguès pensat que no pensin en conservar, almenys la façana, que reflexa l'arquitectura industrial del segle passat, pot ser uns dels pocs edificis tan clars de l'època que tinguem a l'illa.
Publica un comentari a l'entrada