Clara oposició a l'aparcament davant sa Llotja que ha previst l'Autoritat Portuària amb el beneplàcit de l'Ajuntament de Palma.
ARCA // COAIB (Col.legi Oficial Arquitectes Illes Balears) // GOA (Grup d'opinió d'arquitectes)// JAM (Joves arquitectes de Mallorca)//PALMA XXI, grups de defensa del patrimoni i de l'urbanisme de la ciutat redacten un manifest com a primera passa per a evitar la seva construcció
Sense cap anunci ni
consulta prèvia a les entitats ciutadanes, es va treure a licitació
la construcció d'un aparcament a escassos 50 metres de sa
Llotja.
Que
a aquestes alçades es pretengui crear un nou focus d'atracció de
vehicles al Centre Històric és no haver entés els
problemes de la nostra ciutat.
Aquest aparcament
seria un obstable entre la ciutat històrica i el que queda del seu
port històric. Un patrimoni essencial per a la ciutat com sa Llotja,
es podria veure afectada negativament.
Al
manifest queden patents els contundents arguments en contra de la
seva construcció pels seus perjudicis per a la mobilitat, pel
Patrimoni i pel paisatge urbà.
Per
últim les entitats signants demanen una rectificació tant a
l'Autoritat Portuària com a l'Ajuntament de Palma en pro dels
interessos generals de la ciutat i el respecte per a la història.
El
manifest complet és el següent:
MANIFEST
EN DEFENSA DE PALMA I EN CONTRA DE L'APARCAMENT PLANEJAT DAVANT SA
LLOTJA
Manifestem la nostra més
ferma oposició a la construcció de l'aparcament soterrat davant la
Llotja que vol dur a terme l'Autoritat Portuària amb el vist i plau
de l'Ajuntament de Palma.
Considerem que la seva
construcció seria una agressió irreparable contra la ciutat.
L'esmentat aparcament,
actualment en procés de licitació, ocuparia una superfície de més
de 11.000 m2 i tindria més de 250 m de llarg,
entre el Bar Pesquero i l'edifici de l'Autoritat Portuària, que amb
dues plantes, podrien ser més de 22.000 m2 i
per tant amb una capacitat superior a les 500 places.
Plànol ubicació projecte aparcament davant la Llotja de l'Autoritat Portuària de Balears (APB). |
Els arguments en contra
d'aquest aparcament es poden expressar en tres apartats:
AFECTACIÓ
A LA MOBILITAT
La mobilitat és un primer
factor a considerar, ja que en un moment en què la ciutat pateix la
invasió del cotxe i que s'estan fen projectes per reduir el trànsit,
com és la reforma del Passeig Marítim que passarà de 3 + 3 carrils
de circulació a 2 + 2, se planteja un nou aparcament rotatori que
tindria un efecte cridada que contradiu i dificulta qualsevol opció
futura de reduir el trànsit a la zona. La mobilitat de Palma no es
pot resoldre amb aquest tipus de proposta que respon, única i
exclusivament, a la rendibilització de tot espai que sigui
susceptible de ser-ho, sense una anàlisi seriós de les seves
conseqüències.
És difícil d'entendre
que el departament de mobilitat de l'Ajuntament no hagi previst la
repercusió d'una actuació d'aquestes característiques en el lloc
més sensible de la ciutat i que, al contrari, hagi donat el seu vist
i plau.
IMPACTE AMBIENTAL I PAISATGÍSTIC
L'impacte a la superfície
no compensaria en cap cas la única justificació que s'ha donat
d'eliminar els aparcaments de superfície. La
barrera soterrada continuarà en superfície i es veuria afectat per
altres factors afegits: rampes d'accés amb els seus respectius
carrils d'aproximació que, com a mínim, 4, dos d'accés i dos de
sortida; escales i ascensors, com a mínim 2 .Instal·lacions
de ventilació adients a la gran superfície (fins a 22.000 m2).
Tot això sense parlar de la desaparició de l'arbrat existent, i les
característiques de la nova vegetació possible sobre una llosa de
formigó d'aquestes dimensions. Es fa difícil prescindir d'un
paisatge tan vinculat a la història de la ciutat, arbrat de la zona
de reparació de xarxes, palmeres junt a l'escala Reial, pins de
l'antic passeig, etc.
DESTRUCCIÓ
DE PATRIMONI
Aquest aparcament és
evident que afectaria seriosament al patrimoni de la zona. Quedaria
greument afectat un element patrimonial de primer ordre com és la
escala Reial d'accés a la mar i també es pot posar en perill, per
la seva proximitat, un dels monuments civils més importants de la
Mediterrània, com és la Llotja, tant en el moment de la construcció
per vibracions, como un cop acabada per la possible modificació de
les característiques del subsòl que en fer una murada soterrada
d'aquestes dimensions, poden modificar les escorrenties subterrànies
de la zona, que és de ribera per la seva proximitat a l'antic llit
de sa Riera, i que per la mateixa raó podria afectar a la resta
d'edificacions de la zona.
CONCLUSIÓ
Demanam
a l'Autoritat Portuària i a l'Ajuntament de Palma, com a
màxim responsables, que no acceptin aquesta greu errada
i sol.licitam una rectificació urgent perquè sigui retirada
aquesta possibilitat d'agressió a la història i a l'interès
general de la ciutat de Palma.
ARCA // COAIB (Col.legi Oficial Arquitectes Illes Balears) // GOA (Grup d'opinió d'arquitectes)// JAM (Joves arquitectes de Mallorca)//PALMA XXI
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada