2 d’abr. 2026

ARCA I GRUP VEXIL.LA: La processó del Sant Crist de la Sang explicada en detall


Aquesta setmana pasada tingué lloc la darrera conferència del cicle organitzat per ARCA i el Grup Vexil·la, dedicat al patrimoni de Pasqua.

En aquesta ocasió, sota el títol «Luces y sombras en la Semana Santa de Palma: los dilemas históricos de una tradición viva», Martí Sales i Juan José Soler explicaren l’evolució històrica de la processó del Sant Crist de la Sang de Palma, des del segle XVI fins a l’actualitat.

La xerrada, plantejada en forma de tertúlia entre els ponents, posà de manifest les principals fites històriques, així com les problemàtiques que han anat sorgint al llarg dels segles.

La processó del Sant Crist de la Sang és una de les celebracions ciutadanes més antigues del calendari festiu de Palma, fet que, tal com assenyalaren els ponents, la faria mereixedora d’un reconeixement patrimonial i de la protecció pertinent. Tanmateix, com també s’explicà, encara són diversos els dilemes als quals ha de fer front aquesta tradició per mantenir-ne l’essència espiritual i, alhora, reforçar-ne la vigència i el valor cultural.

Els dies de Setmana Santa i Pasqua que viurem en els propers dies ens conviden a gaudir de tot aquest patrimoni cultural que les envolta i que és genuïnament mallorquí, així com a reflexionar sobre la importància de preservar-lo i transmetre’l a les generacions futures.

Conferenciants amb Blanca Castaldo devant la sala plena 


La conferència conclogué amb l'anunci d'una immediata publicació sobre aquest tema. 

ARCA I GRUP VEXIL.LA
29 març 2026

CAMPANYA SALVEM PORTOPÍ. SALVEM EL PORT



Portaveus de la campanya: Pere Rabassa , Àngels Fermoselle i Toni Font


Campanya ciutadana integrada per ARCA, GOB, Palma XXI i "Fridays For Future Mallorca

OBJECTIU DE LA CAMPANYA

Aconseguir una ordenació dels usos del Port de Palma lògica, ràpida d'executar, respectuosa amb el Patrimoni històric i  amb criteris de protecció ambiental.

Dins aquest objectiu volem aconseguir la creació d'un gran Parc Patrimonial que abarqui el Castell de Sant Carles, la Torre de Senyals de i el Port de Portopí. Tot integrat amb un tractament paisatgístic adient
Encerclat la ubicació del Parc Patrimonial proposat


A QUÈ DEIM SÍ?

Deim sí a ubicar les empresas de reparació náutica al Moll Vell, on ara hi ha STP i traslladar allà al costat l'actual Astilleros de Mallorca. 

Deim sí a  mantenir els tres punts actuals per les navieras de pasatge i mercancies als distints molls

Deim deim sí a crear un pol d'atracció Patrimonial i cultural creant un  Parc ambiental i Patrimonial a Portopí que podría tenir vinculació amb Marivent i fins i tot amb la Fundació de Miró

Deim sí a ubicar el Museu Marítim al Contramoll Mollet, aquí on ara hi ha Astilleros

Deim que sí a la Escola de Vela al Moll Vell.

Deim que sí a recuperar un Passeig de la Riba similar en superfície al que hi havia a principis del SXX.
 
Deim que sí a l'Escola Nàutica al Moll Vell. 

Deim que sí a obrir a la ciutadania uns espais únics als quals tenim dret al Moll de Sant Carles Porto

A QUÈ DEIM NO?

Deim que 
no a l'agresió ambiental que suposaria omplir la dàrsena de Sant Carles amb tonelades de terra, pedra, runes i escòries. 

Deim que no a la creació d'un polígon industrial davall el Castell de Sant Carles i davant la Torre de Portopí, la torre de senyals més antiga d'Espanya si es treslladassim allà les empresas de reparació d'embarcacions. 

Deim que no a la creació d'una planta de tractament de residus al Moll de Portopí. 

Iniciam aquesta campanya ciutadana amb la ma estesa a Autoritat Portuària per tal de arribar a un consens real per tal de no destruir el Patrimoni del Port perjudicant paisatgísticament un Moll històric com és el de Portopí.

Resulta molt ilusionant posar en valor de veritat els elements patrimonials més antics del Port de Palma: Torre de Portopí, Port militar actual ( primer Port de Palma) i Castell de Sant Carles.

Basta comparar el tractament patrimonial que se li dona a la Coruña a la Torre de Hércules i el que li donam aquí a la nostra de Portopí, de idèntica vàlua o superior. Hem de aprendre a cuidar i posar en valor aquests elements patrimonials únics.  

A més de la qüestió patrimonial la nostra proposta té tres avantatges afegides inqüestionables: 

1. És molt més ràpida d'executar

2. És molt més ecològica

3. És molt més econòmica  

La superfície lliure actualmente al Moll de Portopí és inferior a la suma de Astilleros i STP, per tant, sería inevitable omplir una de les  dàrsenes  del Moll per incrementar la superfície útil. El Port no creixeria externament, però sí internament, disminuint la làmina d'aigua. Això sería una despesa econòmica enorme, el tresllad dels materials no se sap des d'on, sería una agresió ambiental i el preu elevadissim. 

No obstant al Moll Vell, que en el seu día va creixer exagerament, hi ha espai suficiente per ubicar tot el que deim.

Iniciam aquesta campanya amb aquesta roda de premsa on plantejam els objectius i al llarg de les properes setmanes anirem desenvolupant distintes iniciatives que donarem a conéixer puntualment. 

ARCA, GOB, Palma XXI i Fridays For Future Mallorca

30 març 2026