28 d’oct. 2015

ARCA opina que el projecte de Forteza és irrecuperable i una excusa per destruir patrimoni

El projecte de Forteza per sa Feixina, que ara l’Ajuntament de Palma esgrimeix com el gran argument paisatgístic per destruir el monument de sa Feixina, és una excusa.

Quan l'arquitecte Guillem Forteza va fer el seu projecte, sa Feixina donava directament a la mar era un gran solar de primera línia. Llavors no existia el Passeig Marítim (una via de circulació de sis carrils) ni el centenars d’amarraments de vaixells del Port de Palma.

El revisionisme que planteja ara l’Ajuntament és una excusa per justificar el que és injustificable: la destrucció del Patrimoni.

Amb o sense monument, des de l’escola Jaume I no es veurà la mar.

Des de que es varen allargar l’Avinguda de l'Argentina i el Passeig Mallorca, sa Fexina té un  paper més aviat de comunicació transversal entre barriades a més del seu gaudi com a espai públic d’oci i esbarjo.

El projecte urbanístic de Forteza, sens dubte un bon projecte per les condicions originals de sa Feixina, que ja no existeixen, implicaria ara destruir tot el parc actual de sa Feixina i en qualsevol cas, requeriria un nou projecte urbanístic actualitzat i molt costós.

Informe de Jaume Llabrés en defensa del monument de sa Feixina

Jaume Llabrés, investigador en història i especialitzat en arquitectura i jardins, ha elaborat un informe en defensa del monument de sa Feixina del qual els adjuntam una còpia.

Destacam alguns paràgrafs de les conclusions:

Ochenta años después del segundo proyecto de Forteza es imposible recuperar aquel modelo porque la remodelación de sa Feixina fue por otros derroteros y, sobretodo, porque el trazado paisajista actual (1994), bastante mediocre por cierto, es tan potente que supondría hacer tabla rasa de todo para empezar desde cero. No nos llevemos a engaño, porque derribar el antiguo monumento del  Baleares no sirve de excusa para “recuperar” la traza ideada por Forteza. Todo lo contrario,  el diseño  actual se hizo pensando en potenciar un eje central a base de fuentes escalonadas  con la idea de integrar el monolito del Baleares que, en cualquier caso, ocupa un gran espacio rectangular con su propio estanque cuya configuración ha pivotado, desde siempre, como el entorno “ideal” para dicho monumento en un claro ejercicio de auto integración en un espacio tan inmenso como es el glacis de Santa Catalina.

Respecte a l’estil arquitectònic del monument, art déco,  conclou:

En conclusión, creemos que el monolito de sa Feixina forma parte de una etapa muy significativa de la evolución de la arquitectura del siglo XX en Palma y, que una vez desprovisto de toda su simbología original, merece ser preservado. Recordemos, por último, que la estética art déco la encontramos aplicada, solamente, a unas pocas fachadas de nuestra ciudad y que la única construcción relevante de este estilo que es un monumento de ornato público es este monolito de sa Feixina.

ARCA torna a demanar a l’Ajuntament de Palma que rectifiqui i conservi el monument de sa Feixina.

Demà ARCA intervindrà al Ple de l’Ajuntament de Palma per a defensar el monument en base a una moció que la nostra entitat va proposar a tots els grups municipals.