1 de jul. 2026

ARCA CREU QUE EL PROJECTE PER GESA IMPACTA VISUALMENT SENSE NECESSITAT


ARCA CREU QUE EL PROJECTE PER GESA IMPACTA VISUALMENT  SENSE NECESSITAT

TAMBÉ MANIFESTAM LA NOSTRA PREOCUPACIÓ PER L'ALTERACIÓ EXTERIOR DE  L'EDIFICI OBRA DE FERRAGUT ESPECIALMENT A LA TERRASSA

ARCA va participar com a membre del jurat encarregat de seleccionar el projecte per a l’edifici de GESA i el seu entorn. La proposta que nosaltres vàrem valorar més favorablement fou la que finalment va obtenir el segon, ja que plantejava una intervenció molt més discreta i respectuosa amb el conjunt. En aquest projecte, el protagonisme recaia en l’edifici de GESA, mentre que la resta de la parcel·la es destinava majoritàriament a una gran zona verda, amb els edificis de nova construcció semisoterrats i adaptats al desnivell natural del terreny.

En la nostra opinió, qualsevol intervenció hauria de regir-se pels principis de mínima intervenció i de respecte a la integritat formal, volumètrica i perceptiva de l’edifici de GESA, així com del conjunt del Centre Històric de Palma.

 Igualment, ens preocupa la intervenció projectada a l’interior de l’edifici, ja que consideram que no s’ajusta als nivells de protecció previstos, especialment pel que fa a la planta baixa i a l’auditori. També *suscita una especial preocupació el tractament previst per a la terrassa superior, que corre el risc d’acabar convertint-se en un espai ocupat per tendals i instal·lacions de restauració que podrien desfigurar la imatge i els valors arquitectònics de l’edifici.

La proposta guanyadora, ACORD 440 introdueix elements de fort impacte formal que alteren la correcta percepció de l’edifici de GESA. En particular, la pèrgola projectada, de gran presència volumètrica i expressiva, interfereix de manera significativa en la contemplació del GESA, desdibuixant-ne la silueta i establint una relació subordinant que no resulta acceptable des d’una òptica de protecció patrimonial.

Aquesta problemàtica es veu agreujada per la incorporació del cub de vidre destinat a centre cultural, que, tot i la seva voluntat aparent de lleugeresa i transparència, en realitat és un volum que a més  planteja dubtes des del punt de vista de la sostenibilitat, especialment pel que fa al seu comportament energètic i a la seva adequació a les condicions climàtiques .

Pel que fa a l’accessibilitat entre el carrer Joan Maragall i el vial marítim la solució adoptada resulta clarament insuficient i no respon als estàndards exigibles en un espai públic d’aquestes característiques, limitant la seva permeabilitat i ús ciutadà.

Pel que fa a l’aparcament soterrat, consideram que compromet la possibilitat de crear una zona verda de qualitat. Per aquest motiu, entenem que s’haurien d’atendre i fer efectives les observacions recollides a l’acta del jurat, amb la finalitat d’evitar la configuració d’un nou espai excessivament dur, on el verd, amb la seva funció ambiental, paisatgística i de confort climàtic, hauria de ser el veritable protagonista. 

ARCA
1 juliol 2026