4 de des. 2024

ARCA creu una equivocació traslladar tota la zona de reparació de vaixells al moll del Castell de Sant Carles




Implicaria greu perjudici paisatgístic al lloc patrimonial més important que queda del Port

ARCA ha participat en el procés de repensar la distribució dels usos del Port, i planteja que el creixement en superfície ha de ser zero. Aquesta proposta es refereix tant a les aigües exteriors com a les arrecerades.

CASTELL DE SANT CARLES, FAR I PORT DE PORTOPÍ, PRINCIPALS ELEMENTS A PROTEGIR
En aquest moment, els elements patrimonials històrics lligats al Port més importants a conservar són el Castell de Sant Carles, el Far i el port històric de Portopí. Es tracta d'un conjunt patrimonial de primer ordre (Castell i Far són BIC) i qualsevol intervenció que es faci al seu voltant ha de ser summament respectuosa amb els seus valors patrimonials.

Per tant ens sembla totalment inadequat el trasllat de tota la zona de reparació de vaixells a aquest indret, proposat actualment per l'APB. No obstant això, entenem el seu plantejament i en un primer moment gairebé el compartírem, ja que des de la Catedral es veuen ara els embalums de plàstics blancs de la zona industrial ubicada al final del Port Vell, i aquest paisatge no ens agrada. Però el que no podem fer és intentar reparar un mal per provocar-ne un de major. Per tant, traslladar aquesta activitat al moll del Dic de l'Oest provocaria un impacte encara pitjor.
Per mantenir i recuperar les visuals al Castell i el Far, s'ha de demolir la nau de “Harinas de Mallorca” i tan sols permetre l'activitat industrial amb reparació de vaixells petits, aprofitant l'espai existent. És a dir, es podria realitzar una activitat de baixa intensitat i no contaminació visual.

Les propostes d’ARCA es completen amb:

1.     Retallar el nombre i la mida dels creuers. El fet d'alliberar espai de creuers al moll de Paraires permetria compartir-lo amb més comoditat amb els ferris de passatgers residents i nacionals, principalment, i també de càrrega.

2.     Traslladar l’espai actual de Astilleros de Mallorca al Moll Vell devora STP. Parlam d'un espai públic valuós i per tant el concepte "límit" ha de ser també aplicat a aquesta indústria. 

3.     Recuperar el passeig elevat del Dic de l’Oest

4.     Fer el Museu Marítim al moll on ara hi ha Astilleros de Mallorca, fet consensuat ja

5.     Recuperar un fragment del Passeig de la Riba fins a la Farola al Moll Vell

6.     L’activitat de Ferrys de passatgers i de mercaderies quedaria repartida als distints molls.

Confiam que el procés de consultes obert per APB sigui per estudiar seriosament totes les propostes i aquestes observacions que afecten especialment el Patrimoni, consideram són importants.

Creim que la nostra proposta evita unes obres costoses i innecessàries i redueixen el temps per executar els canvis necessaris al port.

ARCA

4 desembre 2024